کد خبر: ۲۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۳ - 2014July 15
راهکارهایی برای حفظ مایع حیات بخش پیش از فاجعه زیست محیطی؛
شفا آنلاين-جایی که آب باشد زندگی وجود دارد. اما چه ویژگی‌هایی باعث شده که آب بیشتر از هر ماده دیگری در حفظ زندگی مؤثر باشد؟
به گزارش شفا آنلاين،بخشی از پاسخ به این سؤال به‌خاطر این است که هرگز موجود زنده‌ای کشف نشده که در محیط فاقد از آب زندگی کند. به گفته زیست شناسان هرچند برخی از سیانوباکتر‌ها برای زنده ماندن به آب کمتری نیاز دارند اما احتمال زنده ماندن این میکروارگانیسم‌ها نیز در سطح خشک مریخ قوی نیست در واقع بدون آب، حیات هرگز روی زمین آغاز نمی‌شد، آب شکل‌گیری اشکال زندگی را در این سیاره آسان کرده و حتی میکروارگانیسم‌ها را از اثرات مضر تابش خورشید در امان نگه داشته است.

از همان موجودات ساده تا پیچیده‌ترین گیاهان و حیوانات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. آب به عنوان مهم‌ترین حلال زیستی به حل شدن ویتامین‌ها و مواد مغذی کمک کرده و آن‌ها را به سلول‌ها تحویل می‌دهند بدن از آب برای دفع سموم، تنظیم درجه حرارت بدن و سوخت و ساز کمک می‌گیرد. نزدیک به 60درصد بدن از آب تشکیل شده بنابراین نمی‌توان بیش از چند روز بدون آب زندگی کرد. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مشکلات کم آبی را هشدار داده‌اند. کمبود آب مسأله بسیار بزرگتر و جدی‌تر از «گرمایش جهانی» است که مردم حتی در رؤیاهایشان هم تصور نمی‌کنند. اغلب جمعیت ایالات متحده امریکا درکی از مشکلات و کمبود آب ندارند زیرا تقریباً صددرصد امریکایی‌ها به آب آشامیدنی دسترسی دارند. گفته می‌شود مصرف آب شهری به طور متوسط در هر سال به ازای هر نفر برابر با 3/43متر مکعب است که برابر با41/31 گالن در روز است.

 آب و مواد غذایی جهانی تا سال 2025

بحران آب در سراسر جهان به وضوح مشخص است. افزایش تقاضای مصرف در بین خانواده‌ها، صنعت، محیط زیست و بویژه کشاورزی بحران جهانی کمبود آب را منجر شده است. این بحران بدون شک در تولید مواد غذایی و امنیت غذایی در جهان تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین اقدامات جدی برای جلوگیری از مشکلات معیشتی و زیست محیطی لازم است. مدل سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد آب قابل دسترس و تقاضا در صورت ادامه سیاست‌های فعلی تا سال 2025 در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهد گرفت و امنیت دسترسی به مواد غذایی، تخریب محیط زیست و بیماری‌های مرتبط با انسان را منجر می‌شود.

 بی‌توجهی بیشتر به مسائل مربوط به آب بحران واقعی آب و سپس بحران تولید موادغذایی را به همراه خواهد داشت. تصور می‌شود با تغییر سیاست‌های اساسی می‌توان از این نتایج جلوگیری کرد. اگرچه هفت دهم بدن از آب تشکیل شده اما این نگرش ارزش این عنصر طبیعی را منعکس نمی‌کند. آب بطور مداوم توسط فرایندهای طبیعی در زمین بازیافت می‌شود. میلیون‌ها گالن آب از زمین و اقیانوس‌ها در هر روز بخار می‌شوند و دوباره از طریق باران و برف به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های زیر زمینی باز می‌گردند. این چرخه میلیون‌ها سال شرایط را برای زندگی روی زمین حفظ کرده است اما پس از صنعتی شدن زمین، انسان در فرایند چرخه‌های طبیعی دستکاری کرد. چرخه تحمیل شده بر آب در مناطق شهری نه تنها مصرف بی‌رویه این انرژی حیاتی را به دنبال داشته بلکه آلودگی‌های زیادی را نیز به‌وجود آورده است.

دستورالعمل‌های فاجعه آور

در دسترس بودن آب شیرین بستگی به مقدار بارش، آب شناسی محلی و زمین شناسی منطقه دارد. مصرف بیش از حد آب نسبت به سیستم طبیعی منجربه پایین آمدن سطح آب می‌شود و اثرات دراماتیکی بر کیفیت آب و بخش کشاورزی می‌گذارد همچنین کمبود آب پیامدهای مضری برای حیات وحش، طبیعت و کاهش جریان آب رودخانه‌ها و تجمع گل و لای خواهد داشت. گاهی هنگام واکنش به کم آبی از مخازن ذخیره آب استفاده می‌شود این راه حل نیز به نوبه خود حیات وحش و مناظر طبیعی و آب شناسی منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد یک جایگزین مناسب و عاقلانه برای استفاده پایدار از این منبع طبیعی صرفه‌جویی و بازیافت آن است.

چه مقدار آب نیاز داریم؟

برای حفظ کیفیت معقول زندگی به 80لیتر آب به ازای هر نفر در روز لازم است. اما دامنه مصرف به طور متوسط از 4/5 لیتر در مناطقی با بارندگی کمتر(بویژه در طول فصل خشک)تا 500 لیتر برای هر فرد در روز در کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا متفاوت است. بخش عمده‌ای از این مصرف اضافی استفاده ای ندارد. در انگلیس مقدار مصرفی برای هر نفر در هر سال از هر دو منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر 507 متر مکعب است. 20درصد از این مقدار برای اهداف داخلی استفاده می‌شود همچنین در بریتانیا هر فردی روزانه 278 لیتر آب مصرف می‌کند که این رقم همچنان در حال افزایش است. بر اساس برآوردهای آژانس محیط زیست رشد تقاضای آب در انگلستان تا سال 2011 مربوط به 20درصد رشد جمعیت، 40درصد افزایش مصرف و 40درصد افزایش نشتی مصرف است. در واقع گفته می‌شود چکه کردن حدود 30 قطره آب در هر دقیقه به از دست رفتن 250لیتر آب در هر ماه منجر می‌شود.

  چگونه در مصرف آب خانگی صرفه‌جویی کنیم ؟
 
کنترل نشت آب - کنترل نشتی آب از طریق تعمیر واشر‌های معیوب یکی از مهم‌ترین راهکارها برای صرفه‌جویی آب است. استفاده از اسپری‌های شیر آب به جای جریان آب از شیپور لوله باعث از دست رفتن حجم کمتری از آب می‌شود. همچنین پایین بودن جریان آب در دوش حمام به منظور به حداکثر رساندن پوشش آب حجم مصرفی آب را کاهش می‌دهد.

حفظ آب منازل - لباسشویی را هنگامی که ظرفیت آن کاملاً پر شده است روشن کنید همچنین برای جلوگیری از هدر رفتن آب، آن را داخل یخچال قرار دهید و از انتظار طولانی برای سرد شدن آب شیر پرهیز شود. برای جلوگیری از انتظار طولانی برای گرم شدن دوش حمام لوله‌های آب داغ را عایق ‌بندی کنید. شست‌و‌شوی ظروف با دست نسبت به ماشین ظرفشویی آب کمتری را مصرف می‌کند برای این منظور تشت کوچکی را برای شست‌و‌شو انتخاب کنید.

جمع‌آوری آب باران - در بیشتر بخش‌های انگلیس مردم آب باران را که از روی سقف خانه چکه می‌کند جمع‌آوری  و برخی نیازهای روزانه شان را تأمین می‌کنند آب جمع‌آوری شده حاصل از بارش باران در بسیاری از برنامه‌های کاربردی مانند شستن ماشین، دوچرخه و آبیاری گل‌های زینتی استفاده می‌شود.

آبیاری باغچه  - برای صرفه‌جویی در آب از آبیاری گیاهان در نور مستقیم خورشید اجتناب کنید به عنوان مثال شب زمان مناسبی برای آبیاری باغ است. صرفه‌جویی آب در پخت و پز نیز از مسائل حائز اهمیت است به عنوان مثال می‌توان آب گوشت را در فریزر نگهداری کرده و برای پخت سوپ از آن استفاده کرد.

پخت و پز - گاهی آب به طور مستقیم مانند حمام و نظافت شخصی مصرف می‌شود. اما آب کاربرد غیر مستقیمی نیز دارد و برای تولید کالا‌ها به‌کار می‌رود. مقدار زیادی آب برای تولید و شست‌و‌شوی میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای فرآوری شده بخصوص گوشت و فرآورده‌های لبنی استفاده می‌شود.

زنجیره غذایی - در تولید گوشت وفرآورده‌های لبنی نسبت به سایر مواد غذایی مقدار زیادی آب مصرف می‌شود یکی از عمده دلایل این مسأله خوردن ذرت و سویا توسط حیوانات است.

کارشناسان بهداشت محیط توصیه می‌کنند تنها روزهای تعطیل که کنار اعضای خانواده هستید از فرآورده‌های گوشتی استفاده کنید و بقیه روز را رژیم گیاهخواری بگیرید این امر میزان مصرف آب را به میزان قابل توجهی کم می‌کند. خوردن میوه و سبزیجات مانند اسفناج و کلم و غلات سبوس دار چون آب کمتری را برای تولید و پرورش نیاز دارند، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
غذاهای فرآوری شده  - مواد غذایی فرآوری شده مانند چیپس، آب نبات و نوشابه به دلیل این‌که نیاز به آب بیشتری برای تولید دارند. بهتر است در اولویت‌های بعدی قرار گیرند.

زباله‌های غذایی - برای وعده‌های غذایی باید برنامه‌ریزی کرد تنها چیزهایی را بخرید که مورد نیاز است. در ایالات متحده حدود 40درصد از مواد غذایی در هر سال تبدیل به زباله می‌شود همچنین 25 درصد از آب شیرین سالانه به مواد زائد اضافه می‌شود.

با استفاده بهینه از پس مانده‌های غذایی و طبخ هوشمند، وعده غذایی دیگر را تأمین کنید. تکه‌های غذایی اضافه را با آب شیرین ترکیب نکنید و یاد بگیرید چگونه آن‌ها را به محل دفن زباله انتقال دهید.

نقش آب در سلامتی  - آب یک ماده مغذی ضروری است مقدار کافی آب به طور روزانه برای عملکرد صحیح بدن و سلامت عمومی صرف می‌شود با تنظیم تشنگی و کنترل خروج ادرار بدن تعادل آب را حفظ می‌کند چنانچه این تعادل به هم بخورد عملکرد بدن به طور چشمگیری به خطر می‌افتد. آب در همه مایعات و بسیاری از مواد غذایی بویژه سبزیجات و میوه‌ها موجود است.

 حدود 80تا 90درصد از مصرف روزانه آب از طریق رژیم غذایی تأمین می‌شود نیاز بدن به آب از هر گونه مواد غذایی بیشتر است زیرا بدن بدون غذا بیش از یک ماه زنده می‌ماند اما بدون آب تنها 3تا 5 روز زنده است. به طور متوسط بدن در هر روز حدود 8 تا 12 لیوان آب نیاز دارد در شرایط خاص ضرورت مصرف آب افزایش می‌یابد به عنوان مثال هنگام انجام ورزش حدود 3 لیوان آب اضافی نوشیده می‌شود تا آب از دست رفته بدن از طریق تعریق جبران شود. علاوه بر این افرادی که اضافه وزن دارند لازم است به اندازه 16لیوان آب مصرف کنند.

 با این حال برای جلوگیری از کاهش آب بدن بهتر است نوشیدنی‌های کافئین دار در حد اعتدال مصرف شوند، زیرا مصرف بیش از حد کافئین باعث افزایش دفع ادرار می‌شود. بسیاری از افراد طعم و مزه آب را دوست ندارند برای صرفه‌جویی در آب می‌توان از میوه‌های خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، نارنگی که غنی از ویتامین ث و پتاسیم است استفاده کرد که در مجموع باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و به حفظ مایعات و تعادل الکترولیتی در بدن کمک می‌کند. اما آب همه مواد مغذی ضروری را دارد و دریافت مقدار کافی آن در هر روز مهم است.

ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: